søndag 18. mars 2012

Alene

Saa naa er jeg ute paa reisefot. Forrige tirsdag dro jeg fra Jaipur, og forlot et by med mange minner og opplevelser. Maa inroemme at det var litt vanskelig aa dra fra det som hadde vaert hjemme mitt den siste tiden. Man fester seg lett til nye steder, folk og alt, bare man er der litt og gjoer det til noe kjaert. Var ikke lett aa si ha det til Gloria, som jeg har bodd med og jobbet med den siste mnd. For aa si det saann kommer jeg til aa dra til Sveits naar jeg faar muligheten til det. Og frivillig arbeid er noe jeg ogsaa kommer til aa gjoere igjen. Ikke nok med at du gjoer noe aa givende og bra, men du opplever landet paa en helt annen maate. Jeg foelte virkelig at jeg bodde i Jaipur.

Men naa er den perioden over. Jeg sitter naa paa en liten internettkafe i Delhi. Og for foerste gang faar jeg foele paa hvordan det er aa vaere helt alene. Har ikke vaert alene saa lenge. Seton, som jeg har reist med den siste uka, dro for en times tid siden. Saa naa er planen aa fylle opp kvelden saa mye som mulig. Jeg er litt skjelven av tanken paa at det bare er meg og India naa.Men jeg vet til vil gaa bra. Saa mange har gjort det foer meg, og saa mange gjoer det naa. Siste uka har vaert kjempebra. Jeg vet at mye venter paa meg. Denne uka blir bare en testuke. For uka etter der skal jeg moete Frida, (ei som ogsaa gjorde frivillig arb med meg, og som er ferdig da, oooog som jeg har en felles venn med. Norge er for lite). Vi skal reise rundt i to ukers tid foer hun drar hjem. Gleder meg veldig.

Saa den siste uka gikk fort unna. En veldig stappa uke, med mange flotte opplevelser. Seton tok meg litt under vingene sine, og delte sin erfaring med meg. En veldig rolig start paa min reise. Takket han. foeler jeg meg mye bedre rusta for reisen, og mye mer selvsikker paa det jeg skal gjoere fremover. Jeg vet du overstetter dette paa google translate Seton, saa da vet du hvor mye jeg satt pris paa tiden sammen med deg!
Vi dro foerst til Chandigarh, noe som var mitt oenske. Det er en by konstruert av Le corbusier. For de som var i Marseille med meg. saa er det arkitekten som ogsaa lagde den stygge blokken vi saa. Denne byen ligner. Masse potensoale, men glemt og forlatt. Den var ogsaa helt syykt organsiert. Maa vaere den mest organiserte byen jeg har sett, og det i India. God mat ble ogsaa spist. For nesten ingenting. Jeg var ogsaa saa heldig aa faa tilbudt et kyss av en guide via Seton. Kanskje hadde jeg sagt ja hvis han spurte meg direkte, men akk ja...




                              Den veldig kule rock garden i Chandigarh. Laget av skrot i 1958


Saa dro vi videre til en by jeg ikke helt hukser hvordan man staver, Amvitsvar. Byen med det gyllende tempel. Der bodde vi bra og billig. Det gyllende tempel var utrlolig. Elsket det. Der finnes det ogsaa et strort kjoekkken som deler ut gratis mat til alle som vil ha. Det var som en svaer maskin. Selvfoelgelig spiste vi der. Og maten var overraskende god. For de som lurer, ble vi ikke matforgiftet.

Saa dro vi til Delhi, og her har vi vaert i snart to dager.
Seton har bare shoppa masse, siden han skal hjem. Mens jeg har bare nyti bylivet, og alt som skjer rundt. Planen videre naa er aa se red fort, kjoepe en liten date, vaske klaer, kose seg meg god mat, saa dra videre til en fjellby like ved Nepal. Der skal jeg vandre litt i fjell, gjoere litt yoga og bare slappe av en ukes tid.

Naar jeg faar ordnet en data skal jeg blogge mer, og legge ut noen bilder.
Me snakkas!

1 kommentar:

  1. Like you said, I have translated. I'm sitting at Delhi airport waiting for my flight. Thankyou for sharing four great weeks with me in Jaipur and a great last week travelling.

    Keep safe, be smart and enjoy yourself for the next part of your journey. You are going to have an incredible time :)

    Thanks again!

    SvarSlett