fredag 23. mars 2012

Hallo paa do!

Saa naa sitter jeg paa et ungdomshostel mellom bakker og berg I naerheten av Nepal. Byen heter Nainital, og er vanligvis et sted byfolk kommet til om sommeren for aa slippe unna varmen og stoeyet. Men naa er det of-season, saa det er noksaa rolig her. Kan love det var uvant aa vaakne opp til fuglekvitter fremfor bilstoey og selgere.

                           Den vakre utsikten min :) oog, jo det er ikke en strand, men en cricket bane ting

Forskjellen mellom her og det jeg har sett hittil i India er enorme. Dette stedet ligner mer paa en liten alpelandsby.  Man kan se tydlige spor etter den britiske raj perioden, deriblant the high court som virker malplasert her. Byen er veldig koselig, og naturen er fantastik. Nainital er en innsjoeby, og det sies at vannet er formet som oeyet til Sati, en av de mange hindiske gudene. En av de mange tingene man kan gjoere her er aa ta en taubane opp og se en fantastiks utsikt over fjellene helt bort til himalaya. Typisk nok da jeg var der oppe var det litt overskyet, saa jeg saa bare snoetoppene til himalaya. Men selv med det, var den en fin, avslappende tur.  Aa slappe av var noe jeg trengte etter Delhi.

                                         Dette er gata jeg bodde i, og gata jeg gikk opp og ned utallige ganger.
Foerste dagene I Delhi var veldig bra. Tror det har noe med at jeg hadde en foelgesvenn. For etter min erfaring er ikke dette stedet du blir lenge i hvis du er alene og jente. Veldig mange saa meg som et lett offer (noe jeg ikke er) og proevde aa scame (lure) meg. Ikke faa menn heller tok motet til seg for aa proeve aa sjekke meg opp. Det kan bli litt slitsomt etter en stund. Siste dag I Delhi var en lang en for meg. Siden jeg ikke hadde et hotellrom lenger, hadde jeg heller ikke noe sted aa “skjule” meg litt. Saa hele dagen dro jeg rundt. Jeg saa Red Fort, den stoerste turistatraksjonen der. Noksaa stolt er jeg av at jeg klarte aa gaa dit helt alene, uten gps, og jeg fant det til slutt! Jeg gikk derimot ikke inn I festningen (!), men bare valsa rundt den og tok et par bilder. Festningen er enorm, og veldig imponerende aa se, men ikke mer enn det. Etter det tok jeg en liten tur i den kjente bazaren der. Stedet var prappfult! Kunne omtrent ikke gaa. Jeg hadde ogsaa en foelelse at menn plasserte seg strategisk nok til aa kunne komme borti meg saa mye som mulig. Jeg bestemte meg derfor ganske fort til aa ta en tok-tok tilbake til New Delhi. Den turen var lang. Mange folk, mange biler. Det tok meg  1 time aa komme frem, naar det vanligvis tar 15 min ish.  Saa glad var jeg da jeg endelig kunne legge meg ned i “sengen” min paa toget.
                                                                        Red fort


Togturen var noksaa interessant. Delhi ga meg en finfin ha det bra gave. Daarlig mage. Woopwoop! Jeg bestilte en noksaa billig plass paa toget, saa vinduene var aapne. Noe som ikke var et problem i forhold til tempraturen, men det braakte noe voldsomt. Jeg er ikke saa veldig fan av aa gaa paa do paa toget heller, siden det vanligvis bare er et hull I bakken, og toget beveger seg en del. Med daarlig mage, bestemte jeg meg for aa ignorere smerten og proeve aa sove. Dette var vanskelig. Til slutt ca kl 0300 ga jeg opp og gikk paa do. Lettelsen tok meg da jeg saa at det var et vanlig toalett!!

Etter en time i delt taxi var jeg framme i den gjemte byen, og youth hostel. Der blir jeg tatt i mot av noen veldig soete folk. Ei gammel dame spoer meg om jeg vil ha chai, og gir meg en klem. Overraskende nok var det to til som bodde her, to fra tyskland.  Jeg hoppet bare paa og spurte om jeg kunne dele rommet med de. Og det gikk! Det viste seg at de ogsaa hadde vaert oppe hele natta pga mageproblemer. Saa de siste to dagene har jeg bare slappet av med de, og delt sykdommen.  De har naa dratt videre. Den siste mnd har de reist rundt her, men de har vaert i India i 7 mnd. De gjoer ogsaa frivillig arbeid, men den tyske staten betaler alt. Og da mener jeg alt, som flybilletter ol! Jeg hadde ikke noelt med aa gjoere det sammen hvis jeg fant det noe sted.


                                             Hvis du ser godt etter, kan du skimte snoetopper i bakgrunnen

Saa naa er jeg altsaa alene igjen. Men forskjellen fra naa og da jeg var i Delhi er at jeg naa ser hvor heldig jeg er! Jeg snublet bare over noen tyskere, og i morra er jeg paa vei til Jaipur igjen. Jeg er i den kosligste byen noen sinne, og bare nyter. Hvor kult er ikke det. Greit jeg har mageproblemer, men ikke alle kan si at de sitter i en iskald by, drikker en kopp varm chai, snakker med lokale og bare har den beste tiden noen sinne. Saa lenge jeg klarer aa holde paa disse tanken, ikke bli redd, stressa og la negative tanker spre seg som virus I hodet mitt, kan jeg se at India selv alene, er og kommer til aa bli fantastisk!!

1 kommentar:

  1. ååh min søte lille, jeg kjenner på et eller annet vis at jeg blir stolt av deg når jeg leser :D Jeg håper du koser deg masse på tur! Jeg vet du passer godt på deg selv :)

    SvarSlett