torsdag 29. mars 2012

On the road again

Den blaa byen, Jodhpur, er stedet. Etter noen noksaa harde dager, kan jeg endelig si at jeg er paa bedringens vei. Saa i gaar dro Frida og jeg videre for aa oppdage resten av Rajasthan. Vi har to uker som skal bare bli stappa med masse artigheter.

                                      Kan ikke si at kuene ikke gjoer sitt for vedlikehold


Det blir derimot en litt rolig start for oss. Jeg maa si at jeg ikke har saa mye energie i meg, siden jeg ikke ahr spist saa mye de siste dagene. Hittil i dag har vi derfor bare vandra litt rundt i byen,  sittet paa café, shoppet litt o.l. Byen her er kjent for blant annet krydder. Vi snubla over en veldig koselig krydderbutikk. Det var en familiebedrift der doettrene til den tidligere eieren hadde tatt over. De lager alle krydrene sine selv,  noe som var hemmelige oppskrifter, saa vi maatte IKKE viste posene til noen. Hun som jobbet der fortalte ogsaa at hvis vi sende henne en mail, saa ville hun sende tilbake mange forskjellige oppskrifter paa indiske retter, der du kan bruke kryddrene. Selv paa posen hadde de en liten forklaring paa hvordan aa lage en basic rett. Hun laerte oss ogsaa hvordan vi skal se forskjellen paa ekte og falsk saffran. Saa naa vet jeg det tenk! Vi gikk derifra lykkelig med et par nye krydderposer, og lovte aa komme tilbake for en kopp chai.

                                                                     Frida og krydder :)

                                                                 Hehe


Vi hadde egentlig planer om aa bare vaere her i to netter, men det blir nok tre. Begge foeler seg litt slappe, og orker ikke saa mye i dag. Vi trenger derfor enda en dag for aa virkelig se byen. Den mest kjente atraksjonen her er en gigantisk festning, Mehrangarh. Vi maa jo nesten faa med oss den. Men denne dagen tror jeg bare blir aa henge paa yogi guesthouse og den koselige roof top baren de har. Med en fantastik utsikt, glovarm sol, blaae bygninger, lykter og masse farger, skal vi bare slappe av og nyte. Sammen med oss henger ogsaa en fra soer afrika. Dette er andre person vi moeter derifra i dag. Det er alltid artig aa moete nye folk, og hoere hvordan de opplever India. Denne fyren skal reise en del i nord, og skal ende opp med aa gjoere frivillig arbeid, men det paa en gaard. Samme gjaldt omtrent han andre vi moette ogsaa, bortsett fra at han driver en frivillighetsorganisasjon hjemme, og er her pga noe arbeid. Vi ble faktisk invitert til aa komme ned dit og jobbe der. Hadde ikke vaert dumt det heller.
I kveld skal vi ogsaa paa kino med han og se Agent Vinod! Gleder meg masse, spessielt siden de har godis! Woopwoop :D




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar